dinsdag 28 mei 2013

Tweede week van de Camino de Levante

Hoewel we al weer thuis zijn, hebben wij toch besloten in het kort per etappe onze ervaringen weer te geven. Dit vooruitlopend op ons uitgebreide verslag.

Vrijdag 3 mei: Albacete - La Roda, 41,7 km.
Dit was een dag met mooi loopweer en een heerlijk zonnetje. De etappe ging veelal over lange rechte wegen, langs een spoorlijn en tussen akkers door.
Toen wij rond half 2 in La Gineta (na 21,5 km.), het einddoel van de etappe van vandaag, aankwamen bleek daar geen slaapplaats te zijn. Toen zijn we met de bus naar La Roda gegaan. Wij hadden enorm geluk dat we maar heel even op de bus hoefden te wachten.
In La Roda hebben wij overnacht in de plaatselijke albergue voor pelgrims. Dit was een gebouwtje bij de arena, een vroegere verzorgingsruimte voor torero's.

Hier ontmoetten wij een Italiaanse mede-pelgrim, Juan Carlos, waar we 's-avonds mee gegeten hebben. Een druk ventje die zich graag hoorde praten.

Ginie heeft vandaag opgebeld naar de beheerder van de albergue in onze etappeplaats voor morgen, Minaya. Dit is ene Jesus. Wij kunnen daar morgen overnachten.

Zaterdag 4 mei: La Roda - Minaya, 17,9 km.
Een lekkere korte etappe met goed loopweer en zon. De etappe ging, net zoals de dag daarvoor, over lange rechte vlakke wegen tussen akkerland.
Na zo'n goed uur lopen kwamen ons twee mensen op een mountainbike tegemoet. Het bleken Jesus, die wij gisteren gebeld hadden, met zijn maatje Paco te zijn, die aan het trainen waren. Na een kort gesprek en kennismaking ging ieder weer zijns weegs.

De albergue van vandaag bleek een opbergruimte in de plaatselijke sporthal te zijn. In deze rommelige ruimte waren twee stapelbedden geplaatst. Wij hadden de hele sporthal voor ons alleen en hebben onze was laten drogen in een van de doelen.

Tijdens de lunch kwamen wij een ander Nederlands stel, Ton en Nora, tegen, die in het hotel overnachten. Ook 's-avonds kwamen wij ze weer tegen en hebben toen enkele ervaringen uitgewisseld.

Zondag 5 mei: Minaya - San Clemente, 19 km.
De zon begint warmer te worden en het landschap wat glooiender. Wij gaan nog steeds tussen de akkervelden door.

Na zo'n 8 km, in Casas de los Pinos, hebben wij koffie gedronken.
Rond half 2 kwamen wij aan bij ons hotel voor vandaag, "Milan 1". Dit ligt ongeveer 100 meter van de Plaza Mayor.
San Clemente is een heel leuk stadje met een mooi oud centrum.

's-Avonds hebben wij heerlijk in ons hotel gegeten.

Maandag 6 mei: San Clemente - Las Pedroñeras, 24,9 km.
Het was droog en zonnig weer, gelukkig niet te warm. De weg ging weer tussen de glooiende wijngaarden door en zijn lange, kronkelige eentonige wegen van steen en zand.
Het laatste gedeelte ging over de Ruta de Don Quichotte.

tijd voor de lunchpauze

Wij kwamen om 2 uur bij ons hostel " El Bomba" aan. Best luxe. De was konden wij daar heerlijk buiten drogen.
Na de dagelijkse verzorging en plichtplegingen zijn we de weg voor morgen gaan verkennen en hebben we nog even met Ton en Nora, die hier ook overnachten, gekletst.
's-Avonds hebben we heerlijk in het hotel gegeten.

Dinsdag 7 mei: Las Pedroñeras - Mota del Cuervo, 20,6 km.
Evenals gisteren is het droog, een beetje zonnig, niet te warm weer. het begint hier heuvelachtiger te worden. Wij liepen vandaag tussen de wijngaarden, knoflookvelden en olijfvelden door.

Wij hebben vandaag 2 maal een koffiepauze in een cafeetje kunnen houden. Dat is heel bijzonder, want er zijn dagen bij dat je onderweg helemaal niets tegenkomt.
Wij overnachten hier vanavond in de Casa Rural "La Mota" van Josephine midden op de Plaza Mayor.
De was konden wij bij Josephine inleveren. Deze kregen wij na enkele uren gewassen en droog weer terug.

's-Avonds kwam er een Maria-processie langs.

Wij hebben die avond in een café heerlijk tapas gegeten.

Woensdag 8 mei: Mota del Cuervo - Quintanar de la Orden, 22,9 km.
Vanmorgen werden wij om half 8 uitgezwaaid door Josephine. Een vriendelijke Spanjaard heeft ons daar de weg gewezen naar de bar waar wij konden ontbijten.
Het was vandaag droog weer met een paar drupjes onderweg.
Wij liepen vandaag weer tussen de wijn- en olijfgaarden. Soms klaprozen in overvloed.

Onderweg kam ons een herder met zijn schaapskudde tegemoet. Hij ging er echt voor staan toen wij een foto maakten.

In El Toboso, een leuk klein plaatsje, hebben we in een bar geluncht.

hij wilde graag met Ginie op de foto in El Toboso

Rond 3 uur kwamen wij bij onze hostel "Aldonza" aan. Deze hostel ligt vlak bij het vertrekpunt van morgen en tegenover een supermarkt. Wij hebben 's-avonds in ons hotel gegeten.

Donderdag 9 mei: Quintanar de la Orden - Villacañas, 27,7 km.
Vanmorgen hebben we op onze hotelkamer gegeten. Daarna vertrokken we voor deze lange etappe.
De route ging ongeveer door hetzelfde landschap als gisteren, tussen wijn- en olijfgaarden.
Het was droog en zonnig weer met gelukkig veel wind, waardoor het lekker bleef.

Gelukkig konden wij onderweg enkele keren in een bar pauzeren en wat eten en drinken, na 5,5 km. in Puebla de Almoradiel en 11 km. verder in La Villa de Don Fadrique.
Om 3 uur 's-middags kwamen wij vermoeid in Villacañas aan. Daar moesten wij eerst nog een steile wankele voetgangersbrug over het spoor over.

Net achter deze spoorbrug ligt hostel "Prickley". Omdat wij zo uitgeput waren hebben wij daar een kamer genomen. Het was de duurste overnachting van onze hele reis.